Pronalaženje kadrova ili headhunting
U jednom kadru filma “Ubiti pticu rugalicu” lik Atticus Finch kojega glumi Gregory Peck obraća se maloj Scout i govori joj:
„Proći ćeš puno bolje u životu kada naučiš jednostavan trik: “Razumjet ćeš ljude jedino ako stvari sagledaš njihovim očima, kad im se uvučeš pod kožu i prošetaš s njima…”
Prethodnom navodu nitko se ne protivi – to je osnova empatije, emocionalne i socijalne inteligencije, poslovnog i općeg uspjeha u životu. U skladu s tim pokušat ćemo se uvući pod kožu i prošetati sa stručnjacima kojima je osnovni zadatak potraga za kadrovima – takozvanim headhunterima!
Posao headhuntera svodi se na sljedeće:
-
Pretraživanje
Ako ne postoje mjesta koja treba popuniti, headhunter nema što raditi. Stoga je za njega najbitnije održati stalan tijek pretraživanja putem raznih oblika marketinga, lobiranja, nasumičnih poziva potencijalnim klijentima, servisiranja i održavanja kontakata s postojećim klijentima, preporuka i reklamiranja.
-
Kandidati
Headhunter stalno mora ostvarivati kontakte. On mora i tražiti kvalitetne radnike u svrhu popunjavanja radnih mjesta za klijente (poslodavce) ili u svrhu popunjavanja svojih baza životopisa/kandidata. Važno je da se nešto vrti. Bilo da se kandidati traže putem interneta, novina, preporuka ili putem poziva već zaposlenim profesionalcima. Uspješan headhunter neprestano ažurira baze kandidata, veza i životopisa.
-
Usmjeravanje kandidata
Poslodavcima se usmjeravaju samo najprikladniji kandidati (2-3 kandidata) koji su detaljno provjereni, testirani i za koje se vjeruje da će efikasno popuniti upražnjenu poziciju. Do tada već postoji interes kod obje strane: kandidata i poslodavca (ili voditelja odjela ljudskih resursa u tvrtki koja angažira headhuntera). Neki headhunteri svoje kandidate dodatno pripremaju za intervju, pogotovo ako smatraju da oni sami, bez pomoći, neće dovoljno naglasiti svoje prednosti prilikom intervjua za posao.
-
Zapošljavanje
Postaviti pravog čovjeka na pravu poziciju i pritom zaraditi, a da su obje strane u tome procesu zadovoljne, vrhunac je poslovnog uspjeha u djelatnosti pronalaženje kadrova. To je završni, čarobni trenutak u kojem se sve uklapa… Kao i u sretnim vezama koje se okrune brakom, tako se i procesu potrage za kadrovima sve završava zaposlenjem. Međutim, nije uvijek tako. Za razliku od braka, kandidat i tvrtka nemaju obvezu provesti cijeli život zajedno. Proces zapošljavanja ponekad nije tako “čaroban” i od stručnjaka za probir kadrova traži se iskusno posredovanje uz naglašene komunikacijske vještine i psihološko savjetovanje. Realizacija zapošljavanja i zaključivanje ugovora glavna je aktivnost u potrazi za kadrovima, ali ona često ovisi o dobro odrađenim prethodnim koracima: marketingu, traženju kandidata, usmjeravanju i savjetovanju kandidata te socijalnim i pregovaračkim vještinama headhuntera.
„Umreženost“ headhuntera također je važna jer se headhunteri ne mogu uvijek osloniti na svoje baze kandidata, niti mogu utjecati na ponudu i potražnju. U svojoj bazi nemaju uvijek pravoga kandidata pa se i “lovci na kadrove” međusobno često dogovaraju, ustupaju kandidate i dijele provizije.
Jednostavnije rečeno, uspjeh headhuntera ne ovisi isključivo o osobnoj aktivnosti (dobavljanju, pretraživanju, pronalaženju, testiranju i probiru kadrova), već se eksponencijalno povećava s količinom aktivnosti umrežavanja kojima se headhunter bavi; u većem dijelu svoga vremena.
Ljudi često odustaju od posla headhuntera i prije nego što pokušaju razumjeti osnovne radne zadatke jer im se često učini da je proces potrage za kadrovima jako nesiguran, a ponekad, i da nije pod utjecajem njihove kontrole već pod utjecajem viših sila. Ljudi se obeshrabre kada se zapošljavanje izjalovi zbog nepoznatih ili neshvatljivih razloga. Međutim, istina je da se zapošljavanja događaju, iz dana u dan.
U skladu s uvodnim dijelom ovoga teksta, zainteresirani kandidati trebaju razumjeti način rada agencija za pronalaženje kadrova ili headhunting. Tako mogu izabrati najbolju strategiju, uvući se u sustav regrutacije i naglasiti vlastite prednosti. Pritom, trebaju imati na umu da su i headhunteri pod stresom: zbog konstantnog pretraživanja, ažuriranja baza podataka, poslovnih sastanaka te brojnih konzultacija s klijentima. Dakle, treba ih diskretno zainteresirati za sebe!
Prema tekstu Darrella W. Gurneya: „A Day in the Life of a Headhunter“