Profesionalna selekcija: kako odabrati pravoga kandidata?

prednosti psihološkog testiranja kandidata za posao poželjan poslodavac headhunting psihologijsko testiranje upitnici ličnosti izbaci uljeza selekcija.hr psihološki testovi priprema za psihološko testiranje odabir kandidata za posao

Jedan od poslodavaca, prilikom širenja poslovanja odlučio je preuzeti caffe bar koji nije radio mjesecima zbog imovinsko-pravnih odnosa suvlasnika. Nakon preuzimanja, posao je stagnirao, a caffe bar poslovao s gubitkom, ali ne zbog lokacije. Naravno, upitali smo ga što očekuje od svojih konobara i dobili odgovor…

Nekoliko je čimbenika koji u selekcijskom postupku mogu omesti procjenu i dovesti do pogrešaka u odabiru kandidata.Temeljem iskustva u provođenju selekcijskih postupaka želimo vas upozoriti na pet ključnih stvari koje vas mogu omesti u odabiru pravih kandidata:

1. HALO EFEKT

Osoba koja provodi selekcijski postupak može do te mjere ostati opčinjena nekim kandidatom (npr. izgledom, referencama, neobičnim hobijem i sl.) pa temeljem toga stvara dojam, odnosno procjenu o relevantnim aspektima radnih ponašanja i učinkovitosti radnika.

Primjer:

Prije skoro stotinu godina ugledni američki psiholog Edward Thorndike (1874-1949) zabilježio je da su korelacije između fizičkog  izgleda i ocjenjivanja nečijeg karaktera “previsoke i prečeste”. Naime, u samim počecima svojih opažanja Thorndike je zamolio oficire da ocijene svoje vojnike, uspoređujući njihove fizičke osobine (držanje, glas, konstituciju i energičnost) s psihičkim osobinama (pouzdanost, lojalnost, samosvjesnost i kooperativnost). Rezultati su bili zapanjujući jer su oficiri često konstituciju povezivali s inteligencijom, liderstvom i karakterom. Što je konstitucija kandidata bila snažnija, to su i procjene psihičkih osobina bile pozitivnije, otprilike za trećinu. A u slučaju da je vojnik imao neku osobinu koja nije odgovarala oficirima, on bi, sasvim sigurno, dobio negativne ocjene.

Savjet:

Poželjno je da selekcijski postupak provode stručnjaci koji različito misle, imaju različite pretpostavke i razvijeno kritičko mišljenje.

2. NEJASNI KRITERIJI

Spriječite nepotrebna „lutanja“ i gubitak vremena u profesionalnoj selekciji. To se obično događa kada nemate jasnu sliko o kompetencijama za posao koje vaš budući djelatnik treba imati. Odnosno, kada ne znate koje sve sposobnosti, vještine ili osobine kandidat mora posjedovati. Dobro planiranje uštedjet će Vam vrijeme i energiju, a samim time naglasiti ozbiljnost i profesionalnost u cijelome procesu selekcije.

Primjer:

Jedan od poslodavaca, prilikom širenja poslovanja odlučio je preuzeti caffe bar (klub) koji nije radio mjesecima zbog imovinsko-pravnih odnosa suvlasnika. Nakon preuzimanja, posao je stagnirao, a caffe bar poslovao s gubitkom, ali ne zbog lokacije. Naravno, upitali smo ga što očekuje od svojih konobara i dobili odgovor: za konobare je birao osobe koje su povučene, neupadne i tihe. Naravno, jer u drugim ugostiteljskim objektima on voli baš takve konobare; koji mu ne smetaju dok obavlja poslovne razgovore, ali primjećuju kad mu nešto zatreba. Tu je pogriješio jer je poslovnu odluku temeljio na subjektivnoj procjeni.

Naime, konobari u kafićima moraju biti ekstraverti jer se kao takvi dobro snalaze u raznim situacijama, ne boje se biti u centru pažnje, lako se upoznaju s klijentima i sklapaju prijateljstva, a to je izrazito važno za posao u kojem ovisite o zadovoljnim klijentima koji se vraćaju jer se u vašem objektu osjećaju ugodno, prihvaćeno ili čak poštovano i vrijedno. Zamislite na primjer mlađeg muškarca koji u takav klub redovito izlazi, a jednoga dana, po prvi puta izvodi i novu djevojku. Hoće li mu više odgovarati konobar koji je distanciran, povučen, neupadan i tih ili će mu biti draži konobar koji ga srdačno pozdravlja uz neku prijateljsku gestu i upit koji pokazuje da su poznanici, a možda i prijatelji?

Konobari u većini kafića trebaju biti ekstravertirani, odnosno: srdačni, druželjubivi, povišene razine energije, prijateljski nastrojeni , bez straha od zauzimanja centra pozornisti. Usput, trebaju biti i emocionalno stabilni, temeljiti, ustrajni i motivirani za posao. Sve navedeno možemo provjeriti našim „Objektivnim mjerama“ – znanstveno utemeljenim psihološkim testovima te naknadno strukturiranim intervjuima u profesionalnoj selekciji.

Savjet:

Pronađite ili napravite analizu posla (ili opis posla), napravite detaljnu analizu radnog mjesta, a ako vam to zvuči komplicirano razgovarajte s poslovođama i voditeljima o njihovim preferencijama te strukturirano bilježite opažanja iz kojih možete jako puno doznati. Također, razgovarajte s radnicima i sami se uvjerite što je sve potrebno za kvalitetno obavljanje posla iz natječaja.

3. ŽURBA

Poznata je izreka: „Tko radi taj i griješi“. U žurbi se izlažemo pogrešci precjenjivanja kompetencija koje kandidati posjeduju zato što nam „gori pod petama“ i potrebno je brzo donijeti odluku. Brzo donošenje odluka obično vodi k novome trošku, a trošak lošeg izbora radnika kreće se u rasponu od 20 do 200% godišnje plaće zaposlenika.

Savjet:

Ozbiljno planirajte kadovsku politiku i prije nego što se ukaže potreba za novim radnicima ili barem pokušajte među postojećim zaposlenicima pronaći adekvatnu (privremenu) zamjenu za upražnjeno mjesto dok ne pronađete „pravog“ kandidata. Tko zna, možda i ta zamjena postane trajno rješenje!

4. NEDOVOLJNA OBJEKTIVNOST IZVORA

Što više izvora procjene koristite, to bolje! Ponekad se selekcijski postupci baziraju na čitanju životopisa i provođenju intervjua. Kandidati su skloni davati socijalno poželjne odgovore i pisati „frizirane“ životopise, ali nije isključivo i davanje lažnih informacija o trajanju radnog odnosa, nazivu radnog mjesta i ovlastima koje su kao zaposlenici imali kod određenog poslodavca.

Savjet:

Iskoristite prednost standardiziranih psihologijskih testova jer istraživanja pokazuju da se psihološkim testiranjima podiže uspjeh selekcijskog intervjua s 30% na 80%. Na kraju valja reći da je za top kandidate poželjno provjeriti reference jer one mogu biti onaj „jezičac na vagi“ i pružiti ključne informacije o kandidatu.

5. REDOSLIJED OBRADE KANDIDATA

U psihologiji učenja poznata je pojava primarnosti i recentnosti informacija kod pamćenja podataka. Pojednostavljeno – najbolje pamtimo kandidate koji su bili obrađeni najranije i najkasnije u profesionalnoj selekciji. Odnosno najbolje pamtimo nekoliko prvih i nekoliko zadnjih kandidata.

Savjet:

Napravite protokol za bilježenje koji će Vam kasnije koristiti za lakše prisjećanje i konačnu odluku o odabiru kandidata.

piše: Matej Fiškuš, psiholog.

Izvori (literatura):

http://humanresources.about.com/cs/recruiting/a/candidatepool.htm

http://managementhelp.org/staffing/hiring.htm

http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-select-the-right-applicant-for-the-job.html