Odabir kandidata za posao trebao bi biti jedan je od najvažnijih procesa unutar svake radne organizacije. Da, to je zahtjevan je i izazovan proces koji odnosi vrijeme, međutim, sve naknadne aktivnosti i uspješnost radne organizacije u cjelini ovise upravo o odabranim kandidatima. Nažalost, veliki broj organizacija još uvijek nije svjestan važnosti ovog procesa. Često se događa da odabir kandidata provode nestručne osobe koje imaju malo više vremena od drugih, npr. tajnice ili administratori. Kod manjih firmi, loša priprema cijelog procesa uobičajena je stvar. Ponekad osoba koja intervjuira ne zna što bi pitala kandidata, previše priča o sebi ili postavlja pitanja zatvorenog tipa. Zbog toga je za odabir kandidata za posao izrazito važno da svaki selekcijski korak bude pomno isplaniran, kako bi se izbjegle neke od najčešćih pogrešaka.
ODABIR KANDIDATA ZA POSAO I CIJELI PROCES
Odabir kandidata koji se provodi profesionalno, proces je putem kojeg organizacija nastoji pronaći najbolju osobu za raspoloživo radno mjesto. Radi se o dvosmjernom procesu jer u isto vrijeme kandidat bira potencijalnog poslodavca, smjer razvoja karijere, radnu okolinu i sl. Proces profesionalne selekcije, odnosno odabir kandidata za posao, odvija se kroz nekoliko koraka:
-
Izrada opisa posla i definiranje kompetencija
U razgovoru s menadžerima kompanije, voditeljima HR timova ili vlasnicima firmi definiraju se zahtjevi i karakteristike posla. U većim tvrtkama ponekad već postoje opisi posla, analize posla ili detaljni popisi poslova i dužnosti za svako radno mjesto. Na temelju tih popisa kasnije se definiraju tražene osobine, kompetencije i sposobnosti radnika. Osim karakteristika posla, ponekad je poželjno utvrditi i organizacijsku klimu, a poznavanje organizacijske klime povećava vjerojatnost odabira radnika koji će se uspješno snaći u istoj. Poznavanje zahtjeva i karakteristika posla ključni su za daljnje faze selekcije.
-
Pisanje i objava oglasa
Kvalitetan oglas za posao predstavlja ključ za privlačenje dobrih i kvalitetnih kandidata. Tekst oglasa treba opisati ono što je najbolje u tvrtki, treba biti kratak, jasan i zanimljiv. Treba biti informativan, pomalo provokativan, probuditi znatiželju u kandidatima, stvoriti pozitivnu sliku opisanog posla, optimističnu atmosferu rada i kolegijalnost. Potencijalne kandidate oglas mora uvjeriti da je to firma koja će im omogućiti kvalitetan nastavak rada, ugodne kolege i mogućnost napredovanja. Uz bolje pozicioniran oglas, ponekad je bolje koristiti fotografiju ili animaciju kako bi se privukao veći broj potencijalnih kandidata. U Selekcija.hr sustavu moguće je u nekoliko minuta objaviti oglas na svim važnijim portalima (MojPosao, Posao.hr), ali i na onim besplatnim portalima kao što su HZZ, Jooble, Nova Karijera i naravno Selekcija.hr.
-
Obrada i selekcija prijava
Ova faza služi kao svojevrsna predselekcija za odabir kandidata za posao. Prije nekoliko godina, ova faza je isključivala sve one kandidate čije prijave nisu zadovoljavale kriterije navedene u natječaju. Međutim, danas su poslodavci sretni ako se prijavi dovoljan broj kandidata. Poslodavci koji imaju dovoljan broj kandidata već u ovoj fazi mogu testirati kandidate putem Selekcija.hr online sustava za testiranje ili mogu zamoliti udaljene kandidate (koji žive negdje u regiji) da odgovore na neka od postavljenih pitanja u video formatu, a sve u nekoliko klikova na platformi Selekcija.hr.
-
Psihologijsko testiranje i intervju
Psihologijsko testiranje daje objektivne podatke o sposobnostima i osobinama ličnosti kandidata. Testiranje se može provoditi na klasičnim načinom gdje se kandidati testiranju u grupama ili korištenjem on-line sustava. Prednosti on-line testiranja jesu ekonomičnost i praktičnost. Kandidati testove rješavaju kada to žele i iz udobnosti svog doma. Osim što omogućavaju testiranje, on-line platforme daju mogućnosti i snimanje video odgovora kao zamjenu sa klasični intervju. Time se dodatno štedi vrijeme i poslodavca i kandidata.
SAVJETI ZA KANDIDATE
Traženje posla vrlo je stresan, a ponekad i dugotrajan proces. Ponekad je potrebno poslati više desetaka prijava kako biste dobili priliku. Vaše dosadašnje iskustvo i izvrsni rezultati testiranja ne moraju biti dovoljni kako biste upravo Vi dobili posao. Poslodavci često odluku donose na temelju dojma koji osoba ostavlja na razgovoru za posao. Nekoliko savjeta koji mogu biti korisni:
-
Pripremite se.
Kandidati koji znaju najvažnije informacije o organizaciji i oni koji imaju prijedloge za unapređenje poslovanja, imaju veće šanse za dobiti posao. Poslodavci traže motivirane osobe, a motivaciju možete pokazati tako što ćete prezentirati da ste se informirali o tvrtki, da vam je stalo zaposliti se baš kod toga poslodavca i dodatno mu unaprijediti poslovanje. Ako su prijedlozi pametni, možete pokazati da ste stručna i pametna osoba, a ako nisu, bar ste se potrudili i poslodavac će to znati cijeniti. Motivirani i pripremljeni kandidati ostavljaju dojam da žele baš taj posao, a ne da se prijavljuju na sve natječaje koji su oglašeni. Pitanja za poslodavce su dobra, ako su poslodavci zainteresirani za vas i ako pitanja idu u smjeru pokazivanja interesa za tvrtku, a ne samo za vaš interes! Ipak, nemojte pretjerati s pitanjima za poslodavce jer oni obično nemaju vremena, a ako su zainteresirani za vas, vjerojatno su potrošili više od planiranog vremena za intervju, pa opet nije dobro postaviti više od jednog pitanja.
-
Budite točni.
Dođite na vrijeme na razgovor za posao. Kašnjenje na intervju ostavlja lošiji prvi dojam jer šaljete poruku da ćete i nakon zaposlenja biti takvi, neodgovorni. Ipak, nemojte niti previše uraniti, možda najviše 15 minuta, jer možete poslodavce dovesti u neugodnu situaciju ako se nisu spremili za razgovor, ako vas nemaju gdje poslati da pričekate ili ako morate čekati na vrućini ili hladnoći ispred tvrtke. Bilo je i situacija u kojima su kandidati namjerno dolazili po 30-45 minuta ranije u tvrtku, promatrali i zapisivali odnose među zaposlenicima i šefovima. Takvi su se kandidati obično najkraće zadržavali na razgovorima za posao jer su stvarali neugodu u zaposlenicima.
-
Pokažite optimizam i energičnost.
Entuzijazam i energija jako su cijenjeni od strane poslodavaca. Optimizam, motiviranost, vedrina i energičnost nose najviše bodova na intervjuima, pogotovo ako ih prate kompetencije i sposobnosti. Poslodavci se obično nalaze u srednjoj ili starijoj donoj skupini i s nostalgijom gledaju na prošlo vrijeme, svoju energiju u mlađim danima i najproduktivnije godine. Ako ih vaša energija barem malo vrati u to vrijeme, već ste uspjeli!
-
E-mail zahvale.
Čak i ako niste najsretniji s pismom odbijenice, pošaljite e-mail u kojem zahvaljujete na razgovoru za posao. To vas dodatno može opisati kao pozitivnu i poštenu osobu, a sportskim žargonom kao “fer igrača”. Ponekad poslodavci zapošljavaju ovakve kandidate jer se razočaraju u prvi izbor ili bahate i nekulturne poruke izabranih kandidata. Neki kažu da je slanje e-maila zahvale (nakon intervjua) zajednička karakteristika kandidata koji se lako zapošljavaju. Suprotno nekim preporukama s interneta, nije preporučljivo e-mailove zahvale slati isti dan nakon odrađenog intervjua jer poslodavcima mogu stvoriti dodatan pritisak.
LITERATURA
https://selekcija.hr/2015/10/najcesce-pogreske-u-procesu-trazenja-i-selekcije-kandidata-za-posao/
https://lider.media/znanja/kako-procijeniti-i-odabrati-dobrog-zaposlenik/
https://www.moj-posao.net/Savjet/71189/Kako-napisati-dobar-oglas-za-posao/47