Ako je razgovor za posao sličan šarmiranju na prvom ljubavnom susretu, onda je davanje otkaza slično prekidanju ljubavne veze. Zanemarimo li neke menadžere koji u otkazima uživaju, normalnom poslodavcu teško je dijeliti otkaze.
Gledano iz perspektive firme, bavljenje neučinkovitim radnikom je beznadno iscrpljujući posao, jer se menadžer ne bavi stvaranjem novih vrijednosti i poslovnih prilika, nego krpanjem rupa i smanjivanjem postojeće štete, s perspektivom okretanja šanse u korist tvrtke u najboljem slučaju u srednjoročnom periodu. Za radnika gubitak posla znači udarac i preispitivanje vlastitih kapaciteta, udarac po egzistenciji njegove obitelji s nejasnom perspektivnom poboljšavanja situacije, kao i udarac na nekim psihološkim aspektima radnikove ličnosti.
I što učiniti da situacija bude što manje stresna? Ovisi. Jer otkaz može biti uvjetovan gospodarskim razlozima ili ponašanjem radnika.
Ako su gospodarski razlozi uzrok, u tom je slučaju najbitnija pravovremena informacija o financijama. Ako je tako, nema se što kriti, također, pomoći će da radnici znaju da su šefovi uložili dodatni napor u konsolidaciji prihoda i da, unatoč tome, ta mjera nije urodila plodom. Ako se kreće u otpuštanje, vrlo je bitno (to vrijedi i kada je otkaz skrivljen ponašanjem radnika) radniku reći loše vijesti s dignitetom, zahvalnošću i poštovanjem. Ako su radnici korektno radili, svakako im se može reći da postoji mogućnost naknadnog zapošljavanja kad prođe kriza i kad se stanje konsolidira.
Dignitet i poštovanje te možda malo manje zahvalnost su potrebni kada se otkrije da je uzrok lošem stanju firme ponašanje jednog ili više radnika, jer će oni otići iz firme i u slučaju loše isplaniranih riječi i taktike kod otkazivanja ugovora o radu širit će loše glasine o tvrtci. Najmanje štete će biti ako firma ima jasan sustav praćenja učinka, i ako je učinak tog radnika kontinuirano nezadovoljavajući, onda je situacija jasna i poslodavcu i radniku.
U svakom slučaju, preporuča se izbjegavanje situacija javnog vrijeđanja i ponižavanja radnika, a ako je baš „napravio kraval“ i čeka se očitovanje tvrtke o tome, valja se oglasiti jezgrovitim priopćenjem zasnovanim na objektivnim i provjerljivim činjenicama.
U takvim slučajevima, kad je jasno da se radnik teško ogriješio o pravila službe, i kad je poslodavac donio odluku o otkazu, valja je sprovesti brzo i s osiguranim pravnim pokrićem. Preporuča se izbjegavanje situacije da radnik dozna zadnji što mu se sprema, jer nakon svega, zadnje što poslodavcu treba u ionako neugodnoj situaciji su dugi repovi, loš publicitet i sudski epilog. Osim toga, ako loše vijesti radnik dozna neformalno, uvijek može „pobjeći“ na bolovanje.
U situaciji kad se radniku sprema otkaz, njegova je pozicija se može opisati izrekom anonimnog autora: „Ako misliš da si beznačajan jer si mali, sjeti se kako ti je kad ti je jedan komarac u sobi.“ Gledano sa strane radnika, mnogo je pristojnije razići se što manje mučno, sa što manje gorčine i što manje gubitaka, a energiju preusmjeriti na nalaženje novog posla (trenutno u ovoj situaciji doista treba mnogo energije). Nakon svega, čak je i loš radnik još uvijek čovjek, kojeg ste barem u jednom trenutku smatrali da je najbolji od ponuđenih: onda kad ste mu ponudili posao. Tada je kadrovik (ili bilo tko drugi tko ga je doveo) u ime firme preuzeo rizik da neće biti funkcionalan.
Idealno je, naravno, da se radniku (ili da on sam to učini) nađe novi i njemu primjereniji posao, no u svjetlu hrvatske realnosti, to zvuči kao znanstvena fantastika.
Predlaže se da se radniku omogući častan uzmak, čak i onda kada to nije zaslužio – strategija časnog uzmaka daje radniku šansu da, nakon što prvi val šoka prođe, objektivno razmisli o firmi, i da njegova emocionalna prtljaga o istoj bude što manja.
Častan uzmak podrazumijeva jasno, ali emocionalno neutralno prezentiranje konačne odluke o otkazivanju suradnje, s tim da informacije o svemu tome prema drugim djelatnicima budu dozirane, barem dok traje otkazni rok. Poželjno se osigurati od bilo kakvih mogućnosti osvete radnika i nanošenja štete firmi (često u tim situacijama firma daje radniku slobodne dane dok otkazni rok ne završi). Drugi zaposleni također moraju dobiti jasnu informaciju o tome zbog čega je taj otkaz, i to u prikladno vrijeme. U svakom slučaju, nakon što je donijeta, odluka o otkazu mora biti brzo provedena, s jasnom poslovnom i pravnom argumentacijom, te s minimalnom količinom ugrožavanja radnikovog integriteta i ugleda firme.
piše: Zoran Tučkar, psiholog.