Parafrazirajući slavnog teoretičara ličnosti Murraya, svi mi ljudi imamo osobine koje imaju svi ljudi, imamo osobine koje imaju neki ljudi i imamo osobine koje nema nitko drugi osim nas. U skladu s tim, možemo obavljati poslove koje obavljaju svi ljudi (ili bar velika većina ljudi), odnosno poslove koje obavljaju neki ljudi i svim tim poslovima davati osobni pečat.
Ljudi mogu obavljati poslove s različitom uspješnošću, a ideal u tom području je „pravi čovjek na pravo mjesto“. Da se dođe što bliže tom idealu, razlikujemo profesionalnu orijentaciju i profesionalnu selekciju. Dok je profesionalna orijentacija proces savjetovanja posloprimca u cilju što kvalitetnijeg usmjeravanja u određenom području ljudskog djelovanja obzirom na zdravstveno stanje, sposobnosti, prethodna znanja, motivaciju i mogućnost zapošljavanja, profesionalna selekcija je proces odabira kandidata za određeno radno mjesto, pri čemu se selekcija provodi u skladu s prethodnom analizom posla. Cilj selekcije je „postaviti pravoga čovjek na pravo mjesto“, no u praksi, kod malih poslodavaca i bez konzultacija psihologa češće je načelo: „poznanik od poznanika, za što manje novca, da ostane što dulje…“
Profesionalna selekcija obično obuhvaća nekoliko faza, odnosno krugova:
- formalnu provjeru aplikacija/ prijava na natječaj, odnosno zadovoljavaju li kandidati uvjete natječaja
- psihološko testiranje kandidata, koje obično uključuje provjeru kognitivnih sposobnosti, nekih drugih sposobnosti (npr.: manualnih), osobina ličnosti te motivacije u intervjuu
- razgovor s poslodavcem/rukovoditeljima odjela
Iako iz perspektive kandidata često izgleda da firma uzima onog najboljeg s najboljim kvalifikacijama i najbogatijim iskustvom, to ne mora biti točno. Firme često uzimaju one kandidate koji će im donijeti najviše koristi za minimum uloženog novca, a nisu isključeni i drugi parametri prilikom odabira kandidata za određeno radno mjesto, od kojih neki niti ne bi smjeli biti diskriminatorni faktor u odabiru zaposlenika. Kakav god bio odabir zaposlenika, rizik je u konačnici – rizik tvrtke i agencije koja ga bira, a ne kandidata.
Prilikom profesionalne selekcije kandidata za posao pokušava se dati odgovor na neka od sljedećih pitanja:
- Kakva će biti kandidatova brzina prilagođavanja radnom mjestu? Svako radno mjesto ima svoje specifičnosti radnog okruženja, tako da, npr.: dva prodavača nemaju isto radno okruženje.
- Kakva će biti njegova radna učinkovitost, uključujući brzinu rada, te broj pogrešaka u jedinici vremena?
- Kolika će biti potreba za dodatnim osposobljavanjem? Iako danas znatan dio zanimanja traži konstantno obrazovanje tijekom cijelog života, voditelju firme mnogo znači koliko će čekati da radnik profunkcionira u punom željenom opsegu.
- Kakvo će biti njegovo socijalno funkcioniranje sa klijentima, šefovima i s kolegama? Nepotrebni nesporazumi, nesuglasice i sukobu mogu koštati tvrtku.
- Može li taj kandidat kreirati dodatne šanse za plasman proizvoda i širenje posla?
- Koliko dugo firma može pratiti njegove motive i potrebe?
Odgovor na ova i slična pitanja nikad nije konačan, jer svi uključeni u proces selekcije moraju u relativno kratkom vremenu donijeti sud oko toga koji je kandidat najprimjereniji za tvrtku. Odabir „lošeg“ kandidata znači ne samo dodatne probleme u poslu (nezadovoljstvo poslom, izostajanje s posla, dulje vrijeme prilagodbe na radno mjesto, niže vršno radno opterećenje, slabije šanse za otvaranje dodatnih mogućnosti), nego i činjenicu da je „dobar“ kandidat vjerojatno otišao raditi za konkurenciju.
piše: Zoran Tučkar, psiholog.