Ronald E. Riggio, autor nekoliko knjiga na temu vodstva, u jednom od svojih blogova pod nazivom „Cutting-edge leadership“ opisuje 5 znakova po kojima je moguće prepoznati tvrtke koje dugoročno ne idu u dobrome smjeru:
-
Izostanak nagrađivanja, u potrazi za nedostacima
Kada se menadžment fokusira samo na zaposlenikove propuste i ne nagrađuje ih za stvari koje odrade dobro, znak je loših psiholoških principa rada i lošeg vodstva.
Dobri načini rukovođenja uključuju ohrabrivanje i nagrađivanje zaposlenika za stvari koje su učinili dobro. Ovi oblici ponašanja povećavaju radnu motivaciju i moral. Radno okruženje sklono kažnjavanju koči kreativnost, proaktivnost i čini zaposlenike opreznijim.
-
Zastrašujuća birokracija
Iako je važno imati standardiziranu proceduru unutar organizacija (bila ona javnog ili privatnog karaktera) previše birokracije nikad nije dobra stvar. Veliki birokratski aparat ponekad zaposlenicima može poslužiti kao izlika da ne odrade dobro svoj posao. Ukoliko birokratske procedure usporavaju proces rada vrijeme je da se one potpuno redefiniraju i pojednostavne.
-
Fokusiranje isključivo i jedino na profit
Organizacije koje su fokusirane samo na novac, rezanje troškova i slično (ne razmišljajući o zaposlenicima i široj zajednici) su, prema riječima Riggija, na sigurnom putu ka propasti. Prema navedenom autoru, efektivno vodstvo MORA brinuti o zaposlenicima i njihovom radnom okruženju čak i u najgorim trenucima ekonomske krize. Katalizator uspjeha organizacije nije isključivo novac već motiviranost, predanost i talent radne snage.
-
Kada „bullyiji“ vladaju organizacijom
Bulling na radnom mjestu očituje se u ponašanjima poput prijetnji, ostraciziranja (socijalna izolacija kolege), glasina i sabotaže (krađa opreme, uništavanje odrađenog posla itd.). Zaposlenici koji su žrtve bullyinga mogu razviti simptome anksioznosti, depresije pa čak i PTSPa. Na temelju navedenog moguće je zaključiti kako ništa nije toksičnije na radnom mjestu od bullyija bili oni na rukovodećoj poziciji (tada govorimo o mobbingu) ili im rukovoditelji dopuštaju da nekažnjeno prođu zbog takvog ponašanja.
Visoko disfunkcionalne politike na radnom mjestu, uz nepotizam, bullying i kronizam gotovo uvijek su znak propadajuće radne kulture. U organizaciji je potrebno iskorijeniti ponašanja koja imaju odlike bullyinga te politikanstva.
-
Gubitak ljudskosti
Najbolje kompanije su one koje iskreno brinu o radnicima i njihovom dobrostanju. Naglasak organizacije mora biti na riječima „ljudski kapital“ i „ljudski resursi“. Voditelji se redovito trebaju pitati kako organizacijska politika i praksa utječe na radnike.
Ukoliko uočite neki od ovih obrazaca u svojoj organizaciji potrebno je uvesti neke promjene. Proučavajući literaturu vezanu uz tematiku disfunkcionalnih organizacija za vas pronašli nekoliko učinkovitih mjera:
Potaknite otvorenu komunikaciju
Otvorenim komunikacijskim stilom uvelike ćete smanjiti količinu dezinformacija i glasina koji kolaju vašom tvrtkom. Glasine se najčešće kreiraju kada zaposlenici menadžment doživljavaju zatvorenim i tajnovitim zbog čega sumnjaju u njihove namjere i očekuju negativne ishode. Jasno je kako ćete određen dio poslovanja zadržati isključivo za visoki menadžment, međutim kad god vam se pruži prilika informirati zaposlenike o stanju u tvrtki, budućim projektima i sl., to i učinite.
Uključite zaposlenike u organizacijske ciljeve
Ništa ne čini grupu kohezivnijom od zajedničkog cilja. Iz tog razloga pokušajte zaposlenike uključiti u planove tvrtke, pitajte ih za sugestije, učinite ih važnim dijelom poslovnog procesa i nagradite za uloženi trud.
Izgradite kulturu timskog rada
Timski rad ima pozitivnije učinke za ukupni organizacijski učinak od individualnog rada i natjecanja. Pomoću timskog rada zaposlenici bolje upoznaju jedni druge, zabavnije im je raditi i imaju mogućnost ostvarivanja sinergičnog radnog učinka.
Unaprijedite proces zapošljavanja
Kvalitetnim i transparentnim sustavom zapošljavanja, uz profesionalnu selekciju kandidata za zaposlenje, uspostavit ćete odgovarajući radni moral i etiku. Zaposlenici će shvatiti kako su dio sustava koji kvalitetno i odgovorno odabire radni kadar, imat će više povjerenja u menadžment i kolege, a i više će cijeniti svoje radno mjesto jer će zaključiti da se mora uložiti dosta truda kako bi se zaposlenje u toj tvrtki dobilo i zadržalo.
Izvor:
Blog „Cutting- edge leaderhip“ http://www.psychologytoday.com/blog/cutting-edge-leadership/201009/5-warning-signs-deteriorating-workplace