Pronalaženje kandidata – Kako izabrati nove ljude za posao?

prednosti psihološkog testiranja kandidata za posao poželjan poslodavac headhunting psihologijsko testiranje upitnici ličnosti izbaci uljeza selekcija.hr psihološki testovi priprema za psihološko testiranje odabir kandidata za posao

Određivanje potrebnih vještina za lakše pronalaženje kandidata

Pronalaženje kandidata je proces kojemu treba pristupiti ozbiljno. Upravo zato, u nastavku teksta vam nudimo smjernice koje pritom mogu biti od pomoći. Ako u svojoj organizaciji planirate novo zaposlenje, prvi korak je u određivanju kompetencija i to putem analize posla.

Pojednostavljeno, analiza posla je opisivanje samoga rada. Zamislimo jedan primjer. Kao vlasnik/menadžer, koji ima jako puno posla, želite pronaći nekoga tko će umjesto vas obavljati neke važne zadatke. Od kud započeti? Prvo što trebate jest okrenuti se sebi. Razmislite o svojim funkcijama i odredite gdje ste jaki, a gdje slabi. Što bi za vas značilo uspješno pronalaženje kandidata? Kakve bi osobine trebao imati?

Recimo da vam treba pomoć u uredu. Telefoni stalno zvone, a dopisi i e-mailovi se gomilaju. Osim toga, narudžbe čekaju…

Koga zaposliti?

Kakve vještine treba posjedovati osoba koja bi uspješno obavljala taj posao? (opet: Analiza posla) Razmislite koja je najniža razina vještina koju ste spremni prihvatiti. Ako će radni zadaci u većoj mjeri uključivati telefonske pozive i slanje/zaprimanje pošte, vjerojatno biste željeli zaposliti tajnicu. Međutim, možda će vam biti jednostavnije zaposliti daktilografa umjesto tajnice? Osim toga, možete razmisliti i o studentima koji su jednako vješti ili čak vještiji u nekim poslovima od daktilografa, a mnogi od njih traže honorarni posao. Da bi pronalaženje kandidata bilo efikasno, trebate odrediti kakvog, zapravo, kandidata tražite.

I još nešto: tijekom planiranja novog zaposlenja, obavezno specificirajte što točno tražite. Na primjer, objavili ste oglas za djelatnika u prodaji. Što to znači? Što sve kandidati trebaju znati? Samo prodavati…? Voditi ulaz i izlaz robe? Voditi popis kupaca i reklamirati vaše proizvode? Voditi trgovinu u vašoj odsutnosti? Opis posla djelatnika u prodaji može različitim ljudima značiti različite stvari (više u članku: Analiza posla). Svakako, budite svjesni koje vještine kandidat treba posjedovati, a koje može naučiti od vas kao zaposlenik. Tek tada će pronalaženje kandidata moći biti usmjereno.

Pronalaženje kandidata

Kad prepoznate koje vještine tražite od kandidata, spremni ste kontaktirati izvore koji vam u daljnjem procesu mogu pomoći. Ako pronalaženje kandidata želite prepustiti u ruke stručnjaka, možete kontaktirati agencije koje se time bave. Pronalaženje kandidata nakon objave oglasa ili head-hunting (pribavljanje kadrova) neki su od najčešćih prijedloga.

Agencije za selekciju s licenciranim psiholozima ponudit će vam provjeru kandidata provođenjem psihologijskog testiranja ako je ono nužno za vještinu koju ste naveli (op.a. obično jest!). Još jednom, vrlo konkretno navedite koje vještine tražite od osoba koje kanite zaposliti jer o tome ovisi i primjena testova.

Rezultati testiranja, osim sposobnosti kandidata za obavljanje posla mogu ponuditi i dodatne opise/profile kandidata koji su u vezi s radnim zadacima iz natječaja. Na temelju određenih testova, moguće je predvidjeti hoće li kandidat biti sklon konfliktima, hoće li često odlaziti na bolovanja, hoće li biti temeljit i pouzdan… Naravno, projekcije radnih ponašanja nikada nisu bezgranično sigurne, međutim, ozbiljan psiholog takvu opciju i ne obećava…

Gdje potražiti kandidate?

Sigurno ste primijetili i neke druge načine za pronalaženje kandidata. Primjerice, natpisi „Tražimo djelatnike“ uobičajena su praksa u okviru nekih djelatnosti. I to ima svojih nedostataka, a obično ih možete izbjeći angažiranjem stručnjaka. Oni za vas mogu obaviti profesionalnu selekciju i prezentirati vam samo najbolje kandidate.

Vjerojatno ste svjesni da su škole i/ili fakulteti dobar izvor kandidata za posao. U većini obrtničkih i tehničkih škola postoji obavezna učenička praksa u okviru koje praktikanti mogu raditi s vama dok se istodobno uče za posao. Jednako je i sa studentima, a većina onih koji rade honorarno po završetku školovanja postaju zaposlenici tih tvrtki.

Kontaktiranje prijatelja, susjeda, klijenata, dobavljača, sadašnjih zaposlenika, lokalnih udruga mladih, klubova čiji ste član i sl. također može biti način prikupljanja informacija o interesu i broju potencijalnih zaposlenika.

Način kojim tražite zaposlenike ovisi o vrsti posla koju obavljate, o lokaciji tvrtke i o vama samima. Često možete birati iz različitih izvora, ako ste spremni uložiti vrijeme i trud za pronalaženje kandidata s odgovarajućim vještinama za posao.

Obrasci za prijavu kandidata

Kad je pronalaženje kandidata u pitanju, kruna svih napora jest u zapošljavanju jednog pravog zaposlenika. Naravno, trebaju vam nekakve metode pomoću kojih možete usporediti kandidate i izabrati one koji vam najviše odgovaraju.

Online platforme poput Selekcija.hr) nude praktičan sustav u kojemu su svi kandidati na jednom mjestu. Sve bitne informacije o njima sažete su i dostupne na jednostavan način, za vaš učinkovitiji rad pri donošenju odluke o zapošljavanju.

Interjvuiranje kandidata za posao

Cilj poslovnog intervjua jest otkriti što više o poslovnom iskustvu kandidata, o njegovim radnim navikama i vještinama. Vjerojatno želite da kandidat kaže nešto o sebi i svojim radnim iskustvima. To se najbolje postiže postavljanjem konkretnih pitanja.

Kakav posao ste obavljali na prošlom radnom mjestu? Kako ste to činili? Zašto ste to činili? (opširnije ovdje)

Procijenite kandidatove odgovore. Zna li osoba o čemu govorite? Izbjegava li odgovore ili ste pak uvjereni da posjeduje sve vještine neophodne za obavljanje posla? Može li kandidat kvalitetno odgovoriti na postavljena pitanja ili vaše dvojbe?

Provjera istinitosti podataka o kandidatu

Konačno, pronalaženje kandidata obično uključuje i ovaj korak! Često je najbolji izvor za provjeru određenih podataka o potencijalnom zaposleniku njegov prethodni poslodavac. Neki bivši poslodavci pružit će vam tražene podatke telefonskim ili pisanim putem. Da biste prikupili što više relevantnih informacija, možete bivšem poslodavcu postaviti nekoliko konkretnih pitanja o kandidatu. Na primjer:

Koliko je dugo zaposlenik radio za vas? _____ .
Je li njegovo obavljanje posla bilo loše_____ prosječno ______ ili izvrsno _______?
Zašto je zaposlenik otišao od vas?

Kada provjerite istinitost podataka o svim kandidatima, tada ste stvorili i uvjete za odabir kadrova, a kvalitetan zaposlenik može vam pomoći u osnaživanju tvrtke i ostvarivanju profita. Pogrešan zaposlenik može vas koštati u smislu gubitka vremena, materijalnih dobara, a ponekad i klijenata (opširnije ovdje).