Što poslodavci cijene kod zaposlenika?

prednosti psihološkog testiranja kandidata za posao poželjan poslodavac headhunting psihologijsko testiranje upitnici ličnosti izbaci uljeza selekcija.hr psihološki testovi priprema za psihološko testiranje odabir kandidata za posao

Koje su to značajke koje pojedinca čine zapošljivim u raznolikim poslovima i kod različitih poslodavaca? Zapošljivost je struktura individualnih karakteristika koje predisponiraju zaposlenike da se (pro)aktivno prilagođavaju poslu i karijeri. Postoje četiri ključne komponente koje općenito dovode do pozitivnih ishoda u svijetu rada:

  1. proaktivnost u radu,
  2. otvorenost prema promjenama,
  3. radna samoefikasnost,
  4. socijalni kapital

Poslodavci iznimno cijene proaktivnost u radu pa samim time ona najviše doprinosi zapošljivosti. Zaposlenici s ovom osobinom iniciraju promjene i djeluju prije nego što do njih dođe, a karakterizira ih inovativnost, kreativnost u rješavanju problema i preuzimanje inicijative. Zaposlenici koji bi svakako trebali imati ovu osobinu su stručnjaci za marketing, istraživači javnog mnijenja i PR stručnjaci.

Promjene u poslovanju često kod ljudi izazivaju psihosomatske probleme.

Nerijetko dolazi do narušavanja radne atmosfere, konflikata i lošije produktivnosti zbog najavljenih promjena. Otvorenost prema promjenama zaštitni je čimbenik koji sprječava ovakve scenarije. Takvi zaposlenici su spremni na prilagodbu, željni novih iskustava i učenja, a ponekad skloni pomagati kolegama kako bi se i oni lakše prilagodili. Ova osobina je preduvjet za web dizajnere, programere, novinare, organizator evenata i slična zanimanja gdje su promjene i nepredviđeni događaji gotovo svakodnevna pojava.

S tim u vezi je i koncept radne samoefikasnosti koji se temelji na vjerovanju zaposlenika u vlastitu sposobnost izvršavanja radnih zadataka, predanost poslu i percepciji posla kao važnog dijela svoga identiteta. Ovo osobinu mogu posjedovati radnici s različitim stupnjem obrazovanja, a često je posjeduju stručnjaci i osobe visokog obrazovanja koji su specijalizirani u uskom području djelovanja kao primjerice liječnici (specijalisti), arhitekti, psiholozi itd.

Socijalni kapital, osim internalnih osobina pojedinaca, opisuje i njihovu socijalnu mrežu u radnom kontekstu. U tom pogledu, zapošljivost je određena i krugom poznanika kao resursom koji omogućuje lakši pristup relevantnim informacijama o prilikama za zapošljavanje ili ostvarivanje drugih karijernih ciljeva. Ova osobina može biti ključna za voditelje ključnih kupaca od kojih se traži poznanstvo s određenim osobama iz partnerskih kompanija, a u svrhu širenja poslovanja i povećanja profitabilnosti.

Umjesto zaključka korisno je podsjetiti se da je tržište rada određeno turbulencijama pa je iznimno važno raditi na sebi, djelovati proaktivno, širiti mrežu kontakata, vjerovati u vlastite sposobnosti te na svaku novu situaciju gledati kao na izazov.

piše: Matej Fiškuš, psiholog.