Uvijek vratim višak novca ako blagajnik pogriješi DA – NE.
To je tvrdnja iz testova ličnosti. Na nju ispitanici često odgovaraju potvrdno iako je situacija na terenu pomalo drugačija. Svima se dogodilo da su zabunom ostavili ili uzeli višak novca – odnosno da je trgovac napravio neke pogreške u naplati. To je normalno.
Za blagajnike je također normalno da pogriješe. Ipak, zamislite koliki je trošak pogrešaka naplate u velikim trgovačkim centrima koji imaju i do dvadesetak kasa!
Što ako blagajnica slučajno zaboravi prevući preko barkod čitača samo jedan artikal od 50-tak kuna? Ili napravi više manjih grešaka sa istim iznosom. Za dvadesetak kasa to je iznos od 1.000 kuna dnevno ili oko 312.000 kuna godišnje (52 tjedna x 6 radnih dana x 1000 kn). To je sitnica za veliki trgovački centar! Vjerojatno bi većina poslodavaca odmah pristala potpisati ugovor na toliki iznos! Za trošak koji iznosi 0.25% od prometa. Puno više artikala se ukrade, pokvari ili razbije!
Radnice na kasi moraju biti emocionalno stabilne osobe jer se među kupcima nalaze i “teški” pojedinci. Kad se u kontaktu s njima blagajnice uznemire, smanjuje se njihova pažnja, a time i kvaliteta rada – kao i svima nama. Što su više uznemirene, manje su pažljive i više griješe. A greške na blagajni mjerljive su u kunama!
Što ako je manjak u blagajni i do 2%? Na prosječni utržak jedne blagajne – u jednom danu, od oko 20 000 kuna, to je iznos od 400 kuna! Za 30-tak kasa to je iznos od 12000 kuna dnevno, ili oko 3,744.000.00 kuna godišnje.
Za samo 2% – 3,744.000.00 kuna godišnje! Zbog toga bi trebali smanjiti pogreške u naplati!
Kad se troškovi ovako prezentiraju izazivaju sljedeće reakcije:
- Ne može se ništa napraviti; tih 2% spada u rizik /trošak poslovanja.
- Ljudski faktor, ne da se izbjeći…
- Taj gubitak treba ukalkulirati u krajnju maloprodajnu cijenu!
- Računali smo da dio prihoda odlazi na slične troškove. Međutim, toliko nismo računali!
- Nisam znao. Ma ne vjerujem…
- Eto, vidite, tako vam je raditi s ljudima!
Istina je da poslodavci rijetko računaju s ovim gubitkom. Neugodan je, pa se prave da ne postoji ili ga preuveličavaju! Većina onih koji se uhvate ukoštac s rezanjem troškova, na kraju ipak odustane, a blagajnice budu kažnjene na razne načine, pa i odbijanjem od plaće! Osim što nije u skladu sa Zakonom o radu, odbijanje od plaće vodi većoj frustraciji i većem broju pogrešaka.
Osim pogrešaka, veće je i nezadovoljstvo radnika, a time je automatski veći apsentizam; fluktuacije i razne druge negativne posljedice, koje na kraju opet plaća poslodavac!
Navedeni trošak ne može se potpuno eliminirati. To je jasno. Ipak, može se značajno umanjiti! Barem u procesu izbora novih radnika. Smanjiti se može profesionalnom selekcijom, odnosno, ispitivanjem psiholoških karakteristika budućih zaposlenika. U ovom slučaju blagajnika. Osim referenci i specifičnih znanja koja se eventualno ispituju i usavršavaju kod poslodavca, selekcijom se mogu ispitati i sljedeće karakteristike:
- mentalne sposobnosti (generalne i specifične)
- crte ličnosti
- koncentracija i pažnja
Na taj način, od svih kandidata i postojećih zaposlenika, poslodavac može odabrati kadrove koji su prema unaprijed određenim karakteristikama najprikladniji.
Emocionalnu stabilnost ne može se procjenjivati golim okom. U te svrhe koriste se testovi ličnosti.
Radnice na kasi moraju biti emocionalno stabilne osobe jer se među kupcima nalaze i “teški” pojedinci. Kada se u kontaktu s njima blagajnice uznemire, smanjuje se njihova pažnja, a time i kvaliteta rada – kao i svima nama. Što su više uznemirene, manje su pažljive i više griješe. A pogreške u naplati mjere se u kunama!
Emocionalnu stabilnost ne može se procjenjivati golim okom. Za to postoje testovi. Emocionalna stabilnost nije samo trenutno raspoloženje. To je relativno stabilan način razmišljanja; doživljavanja i reagiranja – dio kompleksne ličnosti pojedinca.
Ako je netko izrazito pametan, to ne znači da kao blagajnik, trgovac ili menadžer neće zakazati. Može biti matematički genij, ali bez koncentracije i usmjerenosti na repetitivni zadatak bit će loš radnik! Sposoban, a neprikladan! Moguće je.
S druge strane, postoje ljudi koji uopće nisu svjesni da posjeduju kvalitete važne za posao u natječaju – jer iste kvalitete nisu dolazile do izražaja na prethodnim radnim mjestima!
Profesionalnom selekcijom pomažemo poslodavcima izabrati najbolje zaposlenike. Biramo kandidate koji će biti produktivni, uspješni i zadovoljni radnim mjestom!
Zajedno biramo kandidate po mjeri radnog mjesta.